Nog vijf uur - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Jolien Sande - WaarBenJij.nu Nog vijf uur - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Jolien Sande - WaarBenJij.nu

Nog vijf uur

Blijf op de hoogte en volg Jolien

05 Augustus 2014 | Nederland, Apeldoorn

Hoi allemaal!

Vandaag over minder dan vijf uur vertrekt mijn vliegtuig van Schiphol naar Beijing met een kleine tussenstop op Shaghai Pudong Airport! Morgen om 15:19 (09:19 Nederlandse tijd) kom ik aan in Beijing waar ik zes nachten zal doorbrengen. Nu aan de tafel in de woonkamer in Apeldoorn met vanuit het raam zicht op de Zuiderkerk schrijf ik dit verslag. Het is een raar idee dat ik hier en in Utrecht het komende jaar niet meer terug zal komen. Mijn volgende verslag schrijf ik waarschijnlijk in een hostel 7.777,69 km hier vandaan.
Deze dag is voor mijn gevoel wonderbaarlijk snel dichterbij gekomen. Ik heb er heel veel zin in, ook al blijft het een vreemd idee dat ik vanaf morgen voor een half jaar aan de andere kant van de wereld zal wonen. In het land van nasi en bami, van een duizenden jaren oude mystieke beschaving, de turbulente geschiedenis van het communisme en tegelijkertijd een land van enorme economische groei dat zich razendsnel ontwikkelt. Het land van meer dan een miljard Chinezen. Een land van tegenstellingen staat geschreven in mijn Lonely Planet. Ouderwets en tegelijkertijd razendsnel moderniserend, verwesterd maar aan de andere kant onherkenbaar conservatief maar ook baanbrekend en vanaf een afstand gezien verstedelijkt maar eigenlijk grotendeels ruraal. Ik hoop dat ik deze tegenstellingen kan ontdekken en zoveel mogelijk te weten kom over de buitengewoon interessante Chinese cultuur en geschiedenis.
Anderhalve maand lang ga ik rondreizen en bezoek ik resp. de steden: Beijing, Datong, Pingyao, Xi'an, Chengdu, Guiyang, Guilin, Guangzhou en Hong Kong. Mijn eindbestemming is Xiamen een moderne kuststad, gelegen tussen Hong Kong en Shaghai en tegenover Taiwan met een stedelijke bevolking van ruim 1,8 miljoen inwoners. De stad heeft een subtropisch klimaat.
Over een half jaar zie ik jullie weer terug! Waarschijnlijk veel nieuwe ervaringen en lessen rijker. Ik hoop veel leuke en inspirerende mensen te ontmoeten. Tot die tijd zal ik proberen om op z'n minst elke maand een verslag te plaatsen.

En voor nu Zàijiàn 再见 (Tot ziens!):)

  • 05 Augustus 2014 - 13:37

    Karin:

    Hoi Jolien,

    Ik wens je een fijne, inspirerende en mooie tijd toe. En dat je over een half jaar met heel veel ervaringen wijzer geworden weer veilig terug bent.

    groetjes Karin

  • 05 Augustus 2014 - 14:57

    Lia:

    Avontuurlijke Jolien,
    Hallo, nichtje wat leuk om jouw verslag te lezen. Het leest leuk je hebt het talent van je vader.
    Heel veel reisplezier en ik ga je volgen.
    Liefs
    Pim en Lia

  • 05 Augustus 2014 - 15:44

    Ab En Mirella:

    Ha Jolien,

    Dat is zeker snel gegaan, naar mijn gevoel duurde het nog een hele tijd!
    Ben benieuwd hoe het je bevalt alleen te reizen, misschien is dat maar voor kort zelfs en kom je onderweg allerlei medereizigers tegen.
    Heel veel plezier en mooie ervaringen gewenst!!!

    En ook gefeliciteerd met de verjaardag van je zus he!

    Lieve groet,

    Ab en Mirella

  • 11 Augustus 2014 - 23:03

    Gerrie:

    Hoi Jolien, ook vanaf onze vakantie in Italie wensen wij jou een supertijd! We zijn benieuwd naar je verhalen. Geniet intussen aan de andere kant van de wereld! Liefs van ons!

Tags: China

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Vanaf 5 augustus 2014 t/m 29 januari 2015 ben ik aan het reizen en studeren in China. Op dit blog zal ik proberen op z'n minst maandelijks één verslag te plaatsen, zodat iedereen die het leuk vindt mij kan volgen!

Actief sinds 05 Aug. 2014
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 4710

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2014 - 29 Januari 2015

Backpacken en studeren in China

Landen bezocht: